13 paź 2015

Uczniowie cymbalistów wileńskich cz. 2 - Idalia Mizgier

Kontynuując poprzedni temat, przedstawiam sylwetkę pierwszej uczennicy mistrza cymbałów wileńskich Wacława Kułakowskiego, cymbalistki Idalii Mizgier.

Urodziła się w 1978 r. W latach 1990-1994 r. uczyła się w Szkole Muzycznej I stopnia w Ełku (fortepian, akordeon). Publicznie występowała na cymbałach w latach 1989-1996.

Tak wspomina swoje początki gry na cymbałach:

Nie było jeszcze żadnej szkółki, poszłam na występ pana Kułakowskiego z moim dziadkiem (…). Wtedy podpatrzyłam, że pan Kułakowski gra na czymś takim, byłam wtedy w IV klasie szkoły podstawowej. Jako mała dziewczynka poszłam, zapytałam się, czy zechciałby mnie uczyć. Na początku miał opory, mówił: „A ja nikogo nie uczyłem i nie będę ciebie uczył, bo nie umiem tego”. Ale męczyłam go, męczyłam i w końcu zgodził się. Przychodził do mnie bardzo często. Także byłam jego pierwszą uczennicą i zawsze śmiał się: „ty taka mała, przyszłaś, podpytałaś czy mógłbym ciebie nauczyć”. I wtedy tak, jak on wspomina, dało mu to do myślenia, że nie są to jakieś śmieszne cymbałki, ponieważ nikt praktycznie nie wiedział o tym instrumencie, no i my tak w zasadzie zaczęliśmy”.

Wacław Kułakowski i Idalia Mizgier w Gryfinie w 1989 r. 

Idalia Mizgier-Sobolewska, 2014 r. (fot. Facebook)

Nagrody:

  • II Ogólnopolski Turniej Instrumentalistów Ludowych w Gryfinie k. Szczecina 16.09.1989 r. – II nagroda w kategorii juniorów
  • XXIV Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym 29 czerwiec - 1.07.1990 r. - I nagroda w kategorii w kategorii Duży-Mały
  • III Ogólnopolski Turniej Instrumentalistów Ludowych w Gryfinie k. Szczecina 22.09.1990 r. - II nagroda w kategorii juniorów
  • IV Ogólnopolski Turniej Instrumentalistów Ludowych w Gryfinie 13-15.09.1991 r. - I nagroda w kategorii juniorów
  • IX Ogólnopolski Festiwal Kultury Młodzieży Szkolnej ZMW- Lipsko k. Radomia 1995 r. - wyróżnienie

Występy:
  • XII - XIX  Suwalskie Jarmarki Folkloru Węgorzewo w latach 1989-1996 r. (w składzie kapeli cymbałowej „Sikorki” ze Stradun)
  • Festiwal  KWIATY POLSKIE w Niemenczynie (Litwa) - 1992 r.
  • Międzynarodowy Festiwal Instrumentalistów Ludowych  „Griežynė” - Wilno 1992 r.
  • II - IX turnieje Instrumentalistów Ludowych w Gryfinie 1989-1996 r.
  • Studio Koncertowe Polskiego  Radia - występ
  • TVP - Program „Swojskie Klimaty” Warszawa 1994 r.

Ciąg dalszy nastąpi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz